Rädda mänskligheten från tusenfotingar stora som godståg!

10 Jul

Av de fem science fiction noveller jag fick av Mix förlag var det novellen Yi av Oskar Källner som verkligen gav mersmak! Kanske för att den påminner mig en del om Star Trek (jag har nyligen upptäckt Star Treks storhet och ämnar fördjupa mig ytterligare i den, inte så att jag skulle gå så långt att jag kallar mig en Trekie men ändå!).

yiYi är en klassisk rädda mänskligheten historia och utspelar sig på månen där ett helt nytt ekosystem växt fram. På månen finns Yi, som i novellen inte får någon exakt förklaring, men som uppenbarligen är en mer utvecklad existens. Yi anfaller Jorden och en förtrupp skickas ut för att ta reda på mer om Yi och rädda mänskligheten från köttätande kackerlackor och tusenfotingar stora som godståg. Oskar Källner skapar en riktigt spännande historia och lyckas skapa tre mycket intressanta karaktärer som utvecklas åt helt olika håll på de få sidor som novellen består av. Jag tycker det är kul att det i denna spänningsspäckade novell ändå finns en kärlekshistoria mellan Rickard och Clarissa som får ta oväntade vändningar och som bär upp novellen.

Jag skulle gärna se en längre historia som handlar om Yi, för den här historien var på tok för kort, jag vill ha mer!

 

3 svar to “Rädda mänskligheten från tusenfotingar stora som godståg!”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Juli | Poplitt - 2013/08/01

    […] hel del noveller har jag hunnit med också och mina två favoriter är Yi av Oskar Källner och Rovdjur av Caroline L. […]

  2. Tematrio – sommarens läsning | Poplitt - 2013/08/20

    […] 2. Yi av Oskar Källner är förvisso bara en novell, men jag tycker verkligen att den är fantastisk och jag vill läsa mer SF och hoppas att Källner skriver vidare på den värld han skapat. […]

  3. Vad gör oss till människor? | Poplitt - 2013/11/09

    […] staden dragit fram av Oskar Källner Jag har tidigare läst novellen Yi av Källner och den älskade jag verkligen. I Där staden dragit fram leverar Källner återigen en […]

Lämna en kommentar

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Martin Falkman, författare till fem romaner.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.