Lite höstpepp! – del 1

26 Jun

 

Har snabbläddrat lite i SvBs höstkatalog på jobbet och det ser knappast ut som att jag kommer att sakna något att läsa. Jag tror att det är lättast att dela in de kommande böckerna i genre för att få en sorts översikt, det är mest fantasy, sf och skräck men det har slunkit med några romaner också för inget är så bra som en välskriven och tänkvärd roman. Men de böckerna och lite annat smått och gott får ett eget inlägg för annars blir det alldeles för långt.

Fantasy:
Serafers drömmar av Ola Wikander – äntligen kommer den i pocket!
Nyckeln av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg – jag var egentligen inte jätteimponerad av Cirkeln och har ännu inte läst Eld, trots detta känner jag ett behov att veta hur historien slutar.

Paranormal Romance:
Mörk ängel av Laini Taylor – jag har läst en hel del recensioner, änglar är inte helt min kopp te, men jag är villig att ge den ett försök.

Science fiction:
Enders spel av Orson Scott Card – en riktig klassiker som jag bara måste läsa. Känner att sf är en genre jag behöver upptäcka mer av.
Drömgångaren  av Samantha Shannon – känns mycket lovande, en dystopisk framtidsskildring med utomjordingar.
Den femte vågen av Rick Yanecy – den kommer redan 1 augusti men får vara med bland mina höstböcker, läste en del om den redan i våras på engelska så jag hoppas att den är bra.

Dystopi:
Den nya människan av Boel Bermann – läskiga barn som inte är som de brukade vara, ja den här boken känns helt rätt.
Jessie Lambs testamente av Jane Rogers – boken har tilldelats Arthur C. Clarke Award så den lever nog upp till förväntningarna!
Legend av Marie Lu – sägs påminna om Hungerspelen och Divergent, ja det känns uttjatat men jag är ändå nyfiken.
Rekviem av Lauren Oliver  – jag har inte läst de första två delarna ännu (de står i hyllan så snart kanske!) men det hindrar mig inte från att längta.

Skräck:
De fördömda av Joyce Carol Oates – jag älskar JCO men har inte läst någon av hennes mer skräckromantiska romaner, den här verkar väldigt lovande!
Samlingen av Petrus Dahlin – det är kanske inte ren skräck, men det kommer fler å fler vodooböcker.

3 svar to “Lite höstpepp! – del 1”

  1. stina liffner 2013/11/16 den 05:56 #

    Enders game ser jag fram emot att läsa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lite höstpepp! – del 2 | Poplitt - 2013/06/30

    […] Här kommer alltså romanerna och de andra små go’bitarna som kommer under hösten och vintern (det känns avlägset nu i sommarvärmen!). Här hittar du inlägget med fantasy, skräck och sf. […]

  2. Jerkadags – böcker jag längtar efter! | Poplitt - 2013/08/31

    […] otroligt efter är The Fiery Heart och Allegiant. Å sen har vi ju mina båda höstpepp-inlägg (höstpepp 1 och höstpepp 2)  med böcker jag längtar efter! Några har ju redan kommit ut men en del väntan […]

Lämna en kommentar

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Martin Falkman, författare till fem romaner.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.