Att kolonisera en planet

16 Okt

vadogatserVad ögat ser är en tankeväckande science fiction roman om Exodusexpeditionen som reser i 27 år för att komma fram till vad som verkar vara en paradisplanet. Men planeten visar sig redan vara upptagen. Ledningen för de 4000 människorna som ingår i expeditionen måste ta ett beslut, kolonisera eller resa vidare. Kaptenen för skeppet Leif Eriksson bestämmer sig för att det enda alternativet är att landa, även om det går emot vad de andra tre skeppen i flottan beslutat. Skeppets överläkare gör redan i det inledande stadiet en upptäckt av en mikrob som visar sig bli avgörande för människornas överlevnad.

Vad ögat ser berättas ur flera olika karaktärers synvinkel, några finns med genom hela historien andra finns med i början eller slutet. Det ger flera dimensioner till historien, alla karaktärer upplever inte samma händelse på samma sätt. Beslut som fattas är fullständigt förståliga för vissa av karaktärerna med andra undrar vad det är som händer med människorna.
Boken innehåller flera intressanta kvinnliga karaktärer som till det yttre visar upp en svaghet genom att framställa sig som naiva och obeslutsamma, men när det väl gäller är det de som är beslutsfattarna.

Bortsett från att boken innehåller flera slarviga stavfel är det en spännande historia som får mig att fundera över vad vi gör med jorden och hur vi lever.

Tack till förlaget En söt robot som skickat recensions ex.

7 svar to “Att kolonisera en planet”

  1. annelie (boklotus) 2013/10/16 den 08:11 #

    Låter som en intressant bok det här, konstigt att jag inte hört om den förut!

    • poplitt 2013/10/16 den 08:21 #

      Den är relativt ny, släpptes för någon vecka sedan bara 🙂

  2. Patrik 2013/10/20 den 02:06 #

    Kul! Trevligt att det skrivs sci-fi även i dessa dagar!

    • poplitt 2013/10/20 den 05:46 #

      Ja verkligen kul. Jag är inte så beläst i genren, men försöker läsa mer utav den. Har du kanske några tips?

      • Patrik 2013/10/20 den 09:32 #

        Det finns ju så oerhört många olika subgenrer inom sci-fi. Mina favoriter är de berättelser om när människor utforskar nya världar och stöter på faror och utmaningar.
        Några av mina favoriter är Jack Vances böcker TCHAI, ÄVENTYRENS PLANET
        du kan se omslagen på min hemsida http://www.serielagret.se/bocker/NovaPocket.htm.
        Några pocketserier som också är bra är Hans Kneifels böcker om Rymdskepp Orion.
        Arthur C. Clarkes böcker om RAMA är också outstanding 🙂
        Vill du ha rysarläsning på höstkvällen så skall du läsa Närkontakt av Whitley Streiber

      • poplitt 2013/11/01 den 08:38 #

        tack för tipsen, dom skriver jag upp 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Vad gör oss till människor? Del 2 | Poplitt - 2013/11/10

    […] av Lars Östling Jag läste Vad ögat ser av Lars Östling för några veckor sedan och trodde först att jag skulle få läsa något som […]

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

