Bokbloggsjerka 4-7 oktober: Bokmiljöer

6 Okt

Annika vill att vi ska berätta om en ”bokmiljö” som du har besökt alternativt gärna skulle vilja besöka. Naturligtvis är det även okej att ta upp fiktiva miljöer om du vill det!

Christ Church

Christ Church i Oxford, där trappscenen i Harry Potter är inspelad och där Lewis Carroll var professor.

Jag har besökt en hel del bokmiljöer, bland annat har jag varit både i Edinburgh och Oxford, två platser som många engelska författare skriver om. Jag har besökt Roslynn Chapel som förekommer i Dan Browns Da Vinci koden, jag har spatserat längs gatorna i Dublin där James Joyce Ulysses utspelar sig. Jag skulle vilja påstå att jag är en anglofil, den engelska kulturen tilltalar mig verkligen. Jag reser gärna till platser jag läst om och nu har jag ser stora delar av Storbritannien så det börjar bli dags att söka sig längre bort. Högt upp listan över platser att besöka är ju USA, framförallt tänker jag Route 66 (Vredens druvor) och New Orleans och den amerikanska södern. Även Ryssland ligger bra till, S:t Petersburg och Moskva (Anna Karenina).

11 svar to “Bokbloggsjerka 4-7 oktober: Bokmiljöer”

  1. Skriva läsa leva 2013/10/06 den 11:41 #

    USA lockar också, oavsett bokmiljöer, och Route 66 skulle vara kul att ta sig an 🙂

  2. Sara Swietlicki 2013/10/06 den 06:08 #

    Åh, Moskva… det vore intressant. Jag håller på att läsa Anna Karenina just nu, så det kanske vore något. 🙂

    • poplitt 2013/10/06 den 06:50 #

      Vad tycker du om boken? 🙂

      • Sara Swietlicki 2013/10/06 den 07:07 #

        Den är bra. Såg filmen med Keira Knightley, vilken var en katastrof, men boken är bra. Lite omständig, men bra. 🙂

      • poplitt 2013/10/06 den 07:18 #

        Jag tyckte filmen var jättebra, men är glad att jag läste boken ett tag innan och han smälta den för jag kände att jag förstod filmen 🙂

      • Sara Swietlicki 2013/10/06 den 09:39 #

        Får väl se om filmen när jag är klar med boken. 🙂

  3. Jennah 2013/10/06 den 06:41 #

    Fint foto, vad roligt att du redan har besökt flera bokmiljöer 🙂

    • poplitt 2013/10/09 den 07:10 #

      tack 🙂 vi hade verkligen tur med vädret den dagen 🙂 var där i oktober med det föll förvånansvärt lite regn på oss 🙂

  4. Therése - Kattugglan 2013/10/06 den 06:48 #

    Christ Church college tyckte jag var lite häftigt att se även om jag inte såg många likheter mellan matsalen och hur den blev i filmen. Oxford över huvud taget är ju en härlig stad med mycket litterära referenser.

    • poplitt 2013/10/06 den 06:49 #

      Ja, jag gillar verkligen Oxford även om jag bara var där en dag. Det är verkligen en litterär stad 🙂

  5. Freja 2013/10/06 den 10:41 #

    För mig ar det massor av orter där de deckare jag läser utspelar sig som jag skulle vilja besöka!

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

