Tematrio – tegelstenar

4 Sep

temategelLyran vill i veckans tematrio att vi ska berätta om tre minnesvärda tegelstenar.

Jag drar gränsen för en tegelsten runt 700 sidor, är det färre sidor en så är det inte en tegelsten i mina ögon. Det krävs mycket av en författare när hen breder ut sig på så många sidor, man måste få historien att hålla ihop och självklart hålla läsarens intresse vid liv. En konst få bemästrar.

1. En bok som jag ofta återkommer till och boktipsar om är Vredens druvor. Det är en av mina favoritböcker, den innehåller allt, intressanta karaktärer som utvecklas, en historia som engagerar och kritik av samhället som känns aktuell även idag.  Steinbeck tilldelades Nobelpriset 1962 och jag upplever honom som en av de mer lättillgängliga Nobelpristagarna jag läst.  SvD skrev i vintras om Steinbeck och Nobelpriset, att kommittén inte hade en självklar pristagare det året.

2. En annan pärla som jag läste precis före Vredens druvor förra året var Freedom av Jonathan Franzen. Det är min första, och hittills enda, Franzen bok och precis som Steinbeck kritiserar han det moderna USA. Jag är lite svag för sådana böcker. Jag har hört att Franzens böcker påminner rätt mycket om varandra och att han egentligen bara uppfinner hjulet om och om igen. Men jag tycker verkligen att man ska läsa en av hans böcker för de är fantastiska i sin humor, satir och kritik.

3.  Gillar du magi, vampyrer och historia? Då vet jag en perfekt tegelsten som är den första boken av tre. Deborah Harkness A Discovery of Witches utspelar sig till en början i Oxford. Harkness blandar friskt in historiska karaktärer och händelser i sina böcker och hon gör det bra, hon är ju trots allt professor i historia.

7 svar to “Tematrio – tegelstenar”

  1. Monika 2013/09/04 den 07:21 #

    Jag håller med om att Steinbeck är lättillgänglig. Hade precis för mig att jag läst Vredens duvor, men jag har inget minne av en tjock Steinbeck-bok.

    • poplitt 2013/09/04 den 08:10 #

      Pocketen från Bonnier pocket är en liten knubbis på drygt 700 sidor. Kan ju bero på textsättningen.. 🙂

  2. Sara Pepparkaka 2013/09/04 den 09:06 #

    Magi, vampyrer och historia? Intresseklubben antecknar..

  3. Linnea/Bokblomma 2013/09/04 den 09:48 #

    Jag har också läst Frihet, men själv vet jag inte riktigt om jag gillade den.. Jag tyckte nog att den var lite.. lång. 😮

  4. Evelina 2013/09/05 den 05:06 #

    Jag älskade A discovery of witches! Jag läste den på svenska och jag önskar att de kunde översätta de andra delarna till svenska också! 🙂

  5. Freja 2013/09/06 den 10:49 #

    Jag har bar läst ”Vredens druvor” av de du tar upp, och det var säkert minst 35 år sedan, så jag minns ingenting… Kanske dags att läsa om…

    • poplitt 2013/09/08 den 07:51 #

      Å det tycker jag absolut att du borde göra 🙂

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

