Häxor, demoner, vampyrer och L’Occhio di Dio

3 Jun

demonglassI Demonglass lämnar Sophie Mercer Hex Hall för att genomgå den outhärdliga proceduren för att bli av med sina krafter, för som hon upptäckte i första boken är hon inte en häxa utan en demon. Behandlingen utförs i London, så hon bestämmer sig för att tillbringa sommarlovet där tillsammans med sin pappa och sin bästa vän vampyren Jenna. L’Occhio di Dio eller The Eye som de ofta kallas fortsätter att jaga Sophie och alla andra övernaturliga varelser.

Historien berättas av Sophie som ofta är väldigt sarkastisk och ironisk i sina samtal och tankar. Man kommer lätt in i hennes jargong och hon är oftast väldigt rolig. Rachel Hawkins har lyckats skapa flera roliga och starka kvinnliga karaktärer i boken och historien utspelar sig i nutid där magiska krafter existerar parallellt med de ovetande människorna. Den här sortens fantasy är den jag gillar bästa, där vår värld och den magiska världen finns tillsammans. Det är enklare för min del att relatera till faktiska platser än till påhittade platser.

Jag gillar boken för att det är ett högt tempo och inga onödiga händelser som gör att historien står och stampar. Jag måste verkligen läsa den sista delen Spell Bound i serien snart, kanske får den följa med i nästa bokbeställning.

 

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

