En första bekantskap med zombies

16 Maj

varmakropparPrecis som med The Host så läste jag Isaac Marions Varma kroppar för att jag skulle se filmen. Varma kroppar handlar om en framtidsvärld där en zombieepidemi spridit sig över världen. R är en av all dem som blivit smittad. Han lever på en övergiven flygplats tillsammans med flera andra zombies och några skelett (skelett är zombies som utvecklats ytterligare ett stadie, de äter t.o.m. andra zombies). De besöker staden för att hitta mat, när de äter en mänsklig hjärna får de möjlighet att känna något igen, de får under en kort stund besöka offrets minnen och känslor. Det är när R äter en killes hjärna som han möter Julie.

R är till en början en ganska fåordig men humoristisk zombie som berättar sin historia. När han möter Julie börjar han utvecklas både fysiskt och psykiskt. Julie bor innanför murarna i arenan, hennes pappa styr samhället med järnhand och anser att zombierna är ett hot mot mänskligheten som inte kan botas. Samhället består av civila som sköter det dagliga livet innanför arenans väggar och de trupper som besöker utsidan för att hitta nödvändiga mediciner och försvara deras hem. Det finns flera små samhällen på olika platser i staden där överlevande bor och arenan har kontakt med Goldmangloben.

Det är R som berättar historien och han gör det på ett okomplicerat sätt, hans intresse för musik är en viktig del i boken. Boken är en riktig Romeo och Julia berättelse med förbjuden kärlek, vilket  namnen på karaktärerna också antyder, R och Julie.

Jag har inte läst så mycket om zombies tidigare och det här var den första kärlekshistorien jag läste om dem. Det dystopiska samhället som beskrivs känns trovärdigt och jag gillar flera av karaktärerna. Ibland tappar boken fart och går lite på tomgång. Överlag en helt okej bok även om jag måste säga att jag tyckte filmen var roligare och mer underhållande. Det är inte nödvändigt att läsa boken för att uppskatta filmen. Filmen tar med många väsentliga händelser från boken och skarvar och byter ut en del för att det ska bli roligare, det är trots allt en rom-zom-kom(romantisk-zombie-komedi). En läsvärd bok och en sevärd film för den som vill göra en första bekantskap med zombies.

5 svar to “En första bekantskap med zombies”

  1. Carro 2013/05/16 den 03:53 #

    Just det, den här hade jag ju nästan glömt! tack för påminnelsen 😉

    • poplitt 2013/05/16 den 09:42 #

      har du läst den? vad tyckte du?

  2. Lena 2013/05/19 den 06:19 #

    Har inte heller läst så mycket zombies. Men denna kanske man skulle prova!

    • poplitt 2013/05/20 den 07:35 #

      Det tycker jag absolut, den är väldigt lättsam och filmen är verkligen sevärd 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mitt andra möte med zombies | Poplitt - 2013/05/28

    […] vassa tändernas skog är den andra boken om zombier jag läser, den första var Varma kroppar.  Zombier framställs i grunden på samma sätt i båda böckerna, som känslolösa […]

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

