Magikerna – vilken besvikelse

12 Jan

Magikerna Det här blir tredje gången jag försöker skriva något om Magikerna av Lev Grossman. Helst vill jag bara glömma den, varför ödslar jag tid på att reta mig på den? Boken är överarbetad, karaktärerna är löjliga och historien har skrivits förut. Författaren är tydlig med att han inspirerats och lånat en hel del både från Harry Potter och Narnia, så egentligen kan man ju inte säga något om det, förutom att det blir för mycket och jag ställer mig frågan ”kan han inte hitta på något själv?”.

Kanske är det meningen att den ska vara så lika andra böcker som skrivits, men varför? Vill jag läsa Harry Potter eller Narnia så läser jag ju någon av dem och inte Magikerna. Jag tycker oerhört illa om protagonisten Quentin, en självupptagen gnällspik som konstant tycker synd om sig själv. Förresten, rävsex, what’s up with that?

Som ni märker så retar jag mig alldeles för mycket på boken för att kunna skriva något ordentligt och jag tror därför att jag får nöja mig med det här. Förhandsexemplaret som jag fick gick direkt i pappersinsamlingen efter avslutad läsning och nu försöker jag lägga den här tråkiga läsupplevelsen bakom mig. (Den gav mig en ordentlig lässvacka och tog nästan tre veckor att läsa klart, jag hoppades in i det sista att jag skulle gilla den.) Jag önskade verkligen att jag skulle tycka om boken och kanske hade jag för höga förväntningar.  Det bästa med boken var nog hur den var förpackad om jag ska vara ärlig. Mycket snyggt.

3 svar to “Magikerna – vilken besvikelse”

  1. Liz 2013/01/13 den 12:40 #

    Jag tyckte också att den liknande Narnia och Harry Potter men jag gillade den 🙂 Hade också svårt för Quentin.

  2. Feelgoodbibliotekarien 2013/01/23 den 05:08 #

    Hej! Har du sett det här? Har du skickat namn och adress till mig så har jag missat det tyvärr. http://www.dorasbokprat.blogspot.se/search/label/T%C3%A4vlingar

    • poplitt 2013/01/23 den 07:25 #

      Nej men! Va roligt det har jag helt missat!

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

