De bästa jag läste 2012 – Del I

8 Jan

Jag tänkte att jag skulle hänga på och lite sent sammanfatta de tio bästa böckerna jag läste förra året och för att inlägget inte ska bli alldeles för långt får det bli i två delar. Det var inga svåra val och jag presenterar dem utan någon som helst ordning.

vredens druvorVredens druvor av John Steinbeck

En fantastisk skildring av depressionens 30-tal i Amerika. Jag hade ingen ordentlig koll på historien utan köpte boken för att jag började läsa Route 66 och den amerikanska drömmen av Peter Kadhammar (Kadhammar reser i den boken samma väg som familjen Joad i Vredens druvor).
Min favoritkaraktär i boken är inte bara huvudpersonen Tom Joad utan även pastorn Jim Casy.

”I människornas hjärtan mognar vredens druvor och blir tunga, och i deras hjärtan väntar tunga klasar på skördetiden.” (Vredens druvor s.580)

Strage text av Fredrik Strage
strage text
Strage text är en textsamling med ett väl utvalt innehåll. Boken innehåller flera av Fredrik Strages tidiga texter från 1989 och fortsätter fram till  2009 då boken gavs ut. Behållningen finns i de nyskrivna kommentarer som Strage själv gjort till sina texter.  Jag trodde inte att jag skulle finna ett så stort intresse i att läsa om musik och en del film då jag själv inte är jätteintresserad.  Men jag fann samtliga texter mycket intressanta och lärde mig på en gång en hel del.  Jag har tidigare läst Fans av Fredrik Strage.

”Vissa mänskliga drifter finns kvar även efter döden och den starkaste är att shoppa” (Strage text s. 123)

djurfarmen Djurfarmen av George Orwell

Året innan läste jag 1984 och förälskade mig i George Orwells underhållande samhällskritik. Djurfarmen är en mer lättläst ingång till Orwells författarskap och passar den som har koll på sin historia och politik och den var en lagom betungande läsning för min del. Det är spännande att möta den manipulativa grisen Skrikhals,  den maktgalne Napoleon och hästen Boxer som inte vet bättre.

”Alla djur är lika. Men en del djur är mer lika än andra.”

 

The casual vacancy av J.K Rowlingcasualvacancy

Jag vet att många blivit besvikna på boken, men jag älskade den verkligen.  Jag känner mig väldigt nöjd över att jag valde att läsa den på engelska. Jag gillar hur Rowling gestaltar Pagford – ingen av bokens karaktärer är helylle, istället är de som folk är mest. Rowling skildrar en brittisk småstad som den är, inte som den framställs i diverse mysdeckare. The casual vacancy påminner mig om TV-serien Skins som jag också älskar för att den känns verklig.

”At last she wiped the blade clean and surveyed the mess she had made; the wounds intersecting, bleeding, hurting so much that tears were rolling down her face.” (The casual vacancy s.149)

 

norwegian-wood Norwegian wood av Haruki Murakami

Norwegian wood är den andra boken jag läser av Murakami. Jag började faktiskt med Fågeln som vrider upp världen i samband med att Bokcirkeln i P1 läste den. Fågeln som vrider upp världen tyckte jag var lite långdragen och kanske inte det bästa första mötet med Murakamis författarskap. Men jag fick Norwegian wood i julklapp så jag gav Murakami en ny chans. Och det var ju mycket mer lättläst. Lite mindre magisk realism och lite mer kärlek.

” ‘Andra fogar ihop tändstickor till jättestora modellbåtar. Så vad är det för fel på om det råkar finnas en kille i världen som tycker om att försöka förstå dig?’  ‘Det är lite som en hobby då, eller?’ sa hon roat.  ‘Visst, kanske man kan kalla det hobby. De flesta normala människor skulle kalla det vänskap, kärlek eller något.’ ” (Norwegian wood s. 189)

4 svar to “De bästa jag läste 2012 – Del I”

  1. Books ABC 2013/01/08 den 01:32 #

    Vad kul att du gillade Norwegian Wood! Jag har inte läst något av Murakami men ska läsa denna under 2013 (står på min s.k. boktolva). Verkar vara en bra Murakami att börja med alltså? 🙂

  2. Books ABC - bokenhanna 2013/01/08 den 08:42 #

    Toppen!

  3. violen 2013/01/20 den 07:10 #

    Jag har också läst Norwegian Wood och skrev om den här http://violensboksida.bloggplatsen.se/2009/09/13/1983906-murakami-haruki-norwegian-wood/. Det är sällan jag lägger ner så mycket analyserande av en bok men den inbjöd till det så jag tänkte till ordentligt.

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

