När döden blir en del av livet

26 Jun

Själamakerskan är en underbar liten roman som jag vid första tanken tänker sig skiljer sig från böcker jag brukar läsa. Men efter lite mer funderande inser jag att det är böcker som Själamakerskan jag gillar allra mest. Människoöden är något jag älskar att läsa om, men de ska vara fiktiva. Tzia Bonaria och Maria berättar tillsammans en fängslande historia om livet.

Översättningen av Michela  Murgias text berättar om livets början och slut på ett vackert, detaljerat och blomstrande språk utan att det för den delen blir svårt att följa med i. Jag är övertygade om att boken är ännu vackrare på italienska och jag kände en stark önskan att kunna behärska det italienska språket genom hela läsningen.

Det känns som jag befinner mig på ön mitt ibland karaktärerna när jag läser, de dagliga livet flyter på i bokens bakgrund och åren går utan att det behöver sägas allt för tydligt hur många år som går, det har ingen betydelse, det är livet.  Jag har definitivt fått mersmak för Michela Murgias författarskap men också för den italienska litteraturen. Jag vill läsa både Stål av Silivia Avallone och Allt kommer tillbaka av Nicola Lagioia.

Att samtliga 3 förlag vars böcker jag nämnt lyckats med riktigt snygga omslag på sina böcker är ju bara guldstjärna i kanten till historierna som jag är övertygad om är fantastiska.

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

