I en framtid nära dig

1 Maj

För någon vecka sedan ramlade Sverige 2017 ner i min brevlåda som recension ex, spännande tänkte jag och började läsa direkt. Boken handlar om Sverige år 2017, det är inte så mycket som förändrats,  mer än politiken.  I Sverige är det socialdemokraterna som styr med Stefan Löfven i spetsen¹, Rörelsen som började i Tyskland har samlat vänsterpolitiken under en fana och växer sig större för var dag som går. Anders Bergman som är socialdemokrat och aktiv inom partiet känner ett tryck från både familjen, vännerna och de avhoppade partikamraterna om att lämna sossarna för att istället aktivt engagera sig i Rörelsens politik.  Mia Lundström är Rörelsens överhuvud och hon känner Anders Bergman sedan tidigare då de båda var aktiva inom ungdomsförbundet. Vi får följa Bergman några hektiska dagar innan den stora första maj demonstrationen.

Sverige 2017 är relativt lättläst om man bortser från den politiska terminologin. Historien griper aldrig riktigt tag i mig och jag irriterar mig på meningsuppbyggnader med talspråk. Talspråket som Lapidus använder sig av gör att en del meningar blir väldigt korthuggna men också avhuggna. Jag tycker det blir stolpigt att läsa talspråk och måste ofta läsa om meningarna för att betona rätt ord så att meningen låter rätt när jag läser.

Lapidus släpper definitivt fram  intressanta tankar, hur kommer Sverige se ut politiskt 2017, vad kommer samhället ha för värderingar då? Det är ju idéerna som påverkar historien.  Det är en bok som får mig att tänka, ifrågasätta och överväga var jag själv egentligen står politiskt och vad jag själv gör för att påverka.

¹I första utgåvan av boken är det Håkan Juholt som är statsminister. John Lapidus som skrivit boken fick lov att ändra det när Juholt avgick och ersattes av Stefan Löfven.

Ett svar to “I en framtid nära dig”

Trackbacks/Pingbacks

  1. April « Poplitt - 2012/05/01

    […] av Maurice Sendak Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld En vampyrs bekännelse av Anne Rice Sverige 2017 av John Lapidus Just listen av Sarah Dessen Share this:TwitterFacebookLike this:GillaBli först att […]

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

