Ondskan är en attityd

29 Apr

Jag gillar vampyrer. Jag gillar inte En vampyrs bekännelse.

Filmen en vampyrs bekännelse funkar bättre som film än som bok. Boken är ett riktigt sömnpiller och Louis är troligtvis den tråkigaste vampyren som fått en hel bok skriven om sig.  Jag gillar egentligen inte någon av karaktärerna, de är alla odrägliga på sitt sätt.  De första 150 sidorna av boken handlar om Louis gnällande och första delen. Den berättar långsamt om hur Louis blev vampyr och hur hans liv fungerade i New Orleans då. Den andra delen som i jämförelse med den första är betydligt kortare är mer fartfylld och där någonstans trodde jag fortfarande att det kunde bli bra till slut. Sen kom tredje delen ytterligare ett riktigt sömnpiller för att Louis tillåts gnälla och älta allt till förbannelse. Den fjärde och avslutande delen lyfter boken igen, men den avslutas på ett tråkigt sätt vilket är synd.  Jag är inte helt och hållet förtjust i intervjuformen heller, där Louis hela tiden återberättar historien och precis när det börjar bli spännande återkommer till nutiden och måste diskutera med pojken som intervjuar honom. Man känner aldrig riktigt att man är i historien, den slukar mig aldrig. Man är hela tiden en åskådare som bara tillåts historien om hur synd det är om Louis.  Jag gillar inte heller språket, det är alldeles för långa och krångliga meningar, och jag kom ofta på mig själv under läsningen att jag inte kunde minnas vad jag precis läst. I vanliga fall när det händer brukar jag läsa om sidan, men i det här fallet valde jag att bara fortsätta..

Stephenie Meyers, Richelle Meads och Charlaine Harris vampyrer tilltalar mig mycket mer. Detta till trots har Anne Rice vampyrer gjort något för genren och jag tror inte att mina favoritvampyrer skulle varit något utan henne, Louis är trots allt grunden till de mer humana vampyrerna. Men jag vill inte har mer av Louis, han bekänner alldeles för mycket. Jag önskade att boken var mer som citat på sida 84.  Louis borde vara mindre mänsklig för hans ångest tar verkligen över.

‘Ondskan är en attityd.’ viskade han nu.’Vi är odödliga! Och det som väntar oss är den djupa fröjd som samvetet inte kan uppskatta och som dödliga inte kan njuta utan ångest och samvetskval. Gud dödar och det skall vi också, utan urskillning.’

4 svar to “Ondskan är en attityd”

  1. Eli 2012/04/29 den 12:31 #

    Haha, jag gillar din beskrivning av Louis som sömnpiller. Jag var heller aldrig överdrivet förtjust i honom men jag äskar boken ändå – framförallt för att Lestat är så mycket häftigare än Louis. Det var dock många år sedan jag läste den, kanske dags för en omläsning!

    Jag gillar omslaget till den nya pocketutgåvan, riktigt snyggt!

    • poplitt 2012/04/29 den 12:55 #

      Omslaget är jättesnyggt faktiskt! Jag gillade i Lestat heller, han är elak. Jag kan inte ens tycka lite synd om honom i slutet. Armand är nog den enda jag nästa kan gilla, och egentligen gillar jag inte honom heller. Men måste jag välja så.

  2. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se 2012/04/29 den 10:35 #

    Precis så kände jag med! Så jag läste inte ut den. Filmen älskar jag men denna var bara seeeeeeeeg!

Trackbacks/Pingbacks

  1. April « Poplitt - 2012/05/01

    […] av Lina Neidestam In the night kitchen av Maurice Sendak Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld En vampyrs bekännelse av Anne Rice Sverige 2017 av John Lapidus Just listen av Sarah Dessen Share […]

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

