Enkätutmaning

29 Apr

Både Nilmas bokhylla och The curious case of the books vill att jag ska svara på frågor. Jag är inte svår, här kommer svaren på deras frågor samt 11 nya frågot som jag själv knåpat ihop.  Tanken är att man får 11 frågor att svara på, sedan knåpar man ihop 11 egna frågor och skickar vidare till 11 nya bloggare.
Jag vet inte om man får göra såhär, men jag väljer att skicka tillbaka mina frågor till både Nilma och The curious case of the books.
Jag utmanar också: Lingolitt, Bokdivisionen, Bokslukarna’s blog, Eli läser och skriver, Boktycke, Schitzo-cookie, Två träd i en bokskogBokföring enligt Monika och If you’ve heard this story before..

The curious case of the books frågor:

1. Om du åter igen blev, 16/17, skulle på disco, skoldans vad man nu vill kalla det, och det var dags för tryckare, för detta är nämligen en sådan tillställning där det dansas tryckare, vilken låt vill du då göra det till?

Jag är inte så mycket för tryckare men om jag fick välja låt skulle det nog bli Hugger i sten av Lars Winnerbäck. Kanske inte den klassiska tryckar-låten och egentligen får den väl lite för mycket fart också. Det är inte powerballad precis men den är vackert melankolisk och tilltalar mig textmässigt väldigt mycket.

2. Vilket sådant där redigt, mastodontverk, har du hemma i hyllan, som du vet att du egentligen borde älska, men ändå aldrig tagit dig för eller tagit dig igenom?

Enkelt, Anna Karenina. Överlag har jag mycket ryskt hemma i hylla som jag vet att jag skulle älska men ännu inte orkat ta mig igenom. Brott och straff är också en sådan bok. 100 sidor sen la jag ner projektet första gången. Men jag tror verkligen att jag kan gilla den.

3. Vilken bok/scen beskriver bäst kärlek så den blir riktigt trovärdig och man själv nästan faller dit och blir kär på kuppen?

Oj, vilken svår fråga.  Jag gillar Sarah Dessens böcker, kanske för att kärleken mellan karaktärerna inte alltid är så självklar från början. Den liksom smyger sig på både läsaren och karaktären.  Just listen som jag läser nu är precis så, och jag har nog blivit lite kär på kuppen.

4. Om du fick bygga en egen liten kärnfamilj, hur tilltuffsad och märklig som du vill, vilka litterära karaktärer/författare skulle du vilja att den bestod av då? Allt från så enkelt som att ha singelmamman eller sitt påhittade släkträd fyllt av farbröder och kusiner går bra.

Ytterligare en svår fråga. Många av mina favoritkaraktärer skulle nog inte passa så bra ihop. The lost thing från Shaun Tans bok med samma namn skulle nog åtminstone få agera familjens husdjur. Efter det går jag bet, jag vill nog faktiskt inte para ihop karaktärer med varandra bara sådär.

5. Har du någonsin haft eller har du en låtsas vän, osynlig alltså, Mållgan style, och känner du ibland att du i större utsträckning vill ha en nu som vuxen?

Nej det har jag inte. Det beror troligtvis på min dåliga fantasi. Är inte heller sugen på en fantasivän nu, ett alter ego lockar mycket mer.

6. Att författare vätskar strupen ibland är ju inte okänt, om du blev en storslagen författare, vilken skulle vara din go to drink som du dricker när det skrivande berget är svårt att se toppen på?

Å svårt, jag dricker sällan. Men i drinkväg skulle jag nog välja Saint-Tropez (fanta och rosé) för att det är så förbaskat enkelt att göra och dricka. Överlag gillar jag drinkar och det skulle nog inte bli så mycket skrivet om jag väl satte igång att blanda. Berget skulle nog inte beskrivas, och jag skulle heller inte vara dekadent längre eftersom alla säger att jag är så söt när jag är full.

7. Hur organiserar du ditt bloggande? Sätter du dig bara ner, klickar nytt inlägg, och skriver om det som kommer dig an, eller har du planerat i förväg och kanske till och med gjort upp ett schema för vad som skall hända?

Spontant skulle jag säga att det är en blandning. Just nu har jag en liten planering, bara för att jag vet att jag har mycket jag vill skriva om direkt. Annars sker det mest spontant, vilket kanske märks i mina inlägg om böcker jag läst, de är oftast rätt ostrukturerade och jag skriver bara det jag kommer att tänka på. Ingen ordning på hur jag ska skriva inlägget, om boken handling ska presenteras först eller om jag ska skriva mina egna åsikter först. Det bara kommer.

8. Om du fick ett superhjälte/skurk alter ego, vad skulle du då heta och vilka skulle dina krafter vara?

På frågan innan sa jag ju att jag gärna vill ha ett alter ego, nu när jag ska hitta på något blir det stopp. Superkraften jag skulle välja är nog att kunna flyga, kanske inte den bästa egentligen, jag menar oftast kombineras den ju med superstyrka eller något annat intressant. Att bara kunna flyga ger inte så jättemycket.  Å andra sidan gillar jag filmen Kick-ass, Hit-girl är en favorit.

9. Vilken plats på jorden, denna verkliga, skulle du helst teleportera dig till just nu och varför?

Edinburgh, som London, fast mindre och mycket bättre. Bokhandeln Waterstones i tre våningar, när till havet och naturen. Vackra byggnader, mysiga pubar och trevliga människor. Det säger väl allt egentligen.

10. På tal om teleportering, vilken fiktiv uppfinning hoppas du mest på att bli verklighet?

Jag älskar Back to the future-filmerna, så Delorean tidsmaskin är ett självklart val!

11.Och sist men inte minst, vad ser du allra mest fram emot just nu?

Att jag får ha kvar mitt jobb som jag har nu, det skulle vara helt fantastiskt.

Nilmas frågor:

 1.  Vilken är din absoluta favoritbok och varför?

Oj, tror inte jag har en absolut favoritbok. Men jag gillar Middlesex av Jeffrey Eugenides väldigt mycket och tipsar ofta om den. Den har allt, underhållning, tankeväckande frågor och samhällskritik. En perfekt mix så att säga.
2. Vilken genre undviker du?

Deckare och BOATS. Jag gillar mysdeckare och självbiografier om personer som faktiskt gjort något för mänskligheten på ett eller annat sätt. Sådana där böcker som handlar om barn som far illa eller liknande går helt bort.

3. Om du fick vara en känd författare för en vecka, vem hade du varit då?

Ha! Enkelt. Fast jag kan inte välja en, så det skulle bli Fredrik Strage eller David Sedaris.

4. Hungerspelen eller Twilight?

Båda.

5. Excess, pocket, danskt band, inbunden.. vilket format föredrar du?

Danskt band. Trots att jag mest läser pocket så är det danska bandet väldigt fint med sina flikar.

6. Vilken bokkaraktär hade du tagit med dig på en veckas semester i Spanien?

Jag väljer radarparet Sherlock Holmes och Dr. Watson. Med dem i släptåg skulle man definitivt få en ovanlig semester.

7. Hur ser det ut där du helst sitter/ligger och läser? Varför är det din favoritplats?

Soffan, lite sittandes och liggandes. Mycket kuddar att ha bakom huvudet, det finns en bra lampa och är bekvämt. Så mycket mer behöver jag inte.

8. Vilken är boken om ditt liv?

Jag tror inte den skrivits ännu, eller så har jag inte läst den. Jag gillar dock presidentens hustru och identifierar mig väldigt mycket med Alice innan hon träffar Charlie.

9. Läser du helst vanlig bok eller e-bok? Varför?

Har aldrig läst en e-bok, en e-bok är ju egentligen ingen bok, det är text. Bok är ju ett format med fysiska sidor och omslag. Nej jag gillar vanliga böcker.

10. Vilken är din favoritfärg på omslag?

Öh, har ingen. Så länge den är snyggt gjord så spelar färg ingen roll.

11. Vad hade du velat ha för tema på Bokmässan?

Har aldrig varit på bokmässan (shame on me). Hoppas få åka i år. Men jag skulle nog gilla temat nordamerika tror jag.

Mina frågor:

  1. Om du bara skulle läsa en bok om och om igen i hela ditt liv. Vilken skulle du välja utifrån de böcker du läst nu?
  2. Vilken författare skulle du helst ha som bästa vän?
  3. Av de böcker du läst som blivit filmatiserade, vilken är den sämsta adaptionen?
  4. Hur ser du på framtiden för den fysiska bokens överlevnad?
  5. Originalspråk eller översättning?
  6. Om du fick välja ett århundrade att leva i, vilket skulle det bli och varför?
  7. Hur väljer du vilka böcker du ska läsa?
  8. Hur många olästa böcker har du egentligen i din bokhylla, och hur lång tid skulle det ta för dig att läsa alla ?
  9. Din favoritbok från när du var yngre?
  10. Om du skrev en bok, vad skulle den handla om?
  11.  Vilken bok önskar du att du skrivit ?
14 svar to “Enkätutmaning”

  1. Nilmas Bokhylla 2012/04/29 den 10:43 #

    Åh, ska svara på dina frågor så fort det går men lite annat som kommer före 🙂

  2. Eli 2012/04/29 den 12:07 #

    Kluriga frågor! Jag funderar och återkommer 🙂

  3. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se 2012/04/29 den 10:37 #

    Håller med Hit-girl är awesome! =)

  4. bokdivisionen 2012/04/30 den 12:37 #

    Nu har jag svarat, nästan i alla fall!

    • poplitt 2012/05/01 den 09:11 #

      spännande, jag ska genast titta! 🙂

  5. Monika 2012/04/30 den 08:01 #

    Utmaning accepterad och antagen 🙂

    • poplitt 2012/05/01 den 09:11 #

      Roligt 🙂 Jag ska genast kika på dina svar.

  6. bokslukarna 2012/05/03 den 06:42 #

    Vilken rolig idé. Kul att du valde just oss! Ska ta tag i detta. Läser frågorna nu och sen ska jag fundera och återkommer om några dagar.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hit men inte längre « Bokdivisionen - 2012/04/30

    […] nådde då slutligen utmaningen till mig också. Det är Poplitt som står för frågorna men jag tänker inte göra några nya av två anledningar, den ena är […]

  2. Enkätmåndag del 1 « Eli läser och skriver - 2012/04/30

    […] i bloggosfären ett tag – bli utmanad och utmana 11 i din tur. Jag blev först utmanad av Poplitt och efter lite funderande så ser mina svar ut så […]

  3. 11 frågor från Poplitt och Bokrygg | Nilmas Bokhylla - 2012/05/04

    […] Poplitt och Lucy skickade även de 11 frågor till mig och jag har ju redan gjort den här utmaningen gånger två så jag tänkte bara svara på frågorna utan att utmana fler. […]

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

