Bokbloggsjerka 20 – 23 april

22 Apr

Så var det dags igen, något senare än vanligt för min del. Annika undrar den här veckan hur generösa vi är.
Hur många sidor/kapitel ger du en bok innan du lägger undan den om den inte tilltalar dig över huvud taget.

Ja just nu är jag väldigt generös. Jag läser En vampyrs bekännelse, och den är så tråkig! Louis är nog den tråkigaste vampyren som fått en hel bok tillägnad sig. Men jag fortsätter läsa, för någonstans hoppas jag fortfarande att den ska bli bättre, jag har knappt 100 sidor kvar så jag vet inte riktigt vad jag väntar på.  Men jag vill så gärna gilla den.

Det är sällan jag lägger ifrån mig en bok halvläst, och när jag gör det beror det oftast på att jag känt att det inte rätt tillfälla att läsa den. Så jag har några påbörjade som ligger och gottar till sig.  För det mesta har jag skapat mig en ordentlig uppfattning om vad jag kommer tycka om boken efter sisådär 100 sidor in, ett vanligt mått känns det som. Men jag tror verkligen att har författaren inte fört historien framåt eller fått sagt något av det den vill säga med boken där så är det ett dött lopp. Kanske är det därför som jag har svårt för deckare, för att upplösningen kommer på de sista sidorna.

Så för att sammanfatta så är det sällan jag lägger undan en bok som inte riktigt tilltalar mig, några kanske ser det som slöseri, jag tänker snarare på det som att om jag läser klart den så kan jag åtminstone skapa mig en ordentlig uppfattning om varför jag inte gillar den. Sen är jag också allt för rädd att missa en bra historia.  Vissa böcker kan ju verkligen vända efter ett tag.

6 svar to “Bokbloggsjerka 20 – 23 april”

  1. Monika 2012/04/22 den 11:17 #

    Jag är likadan. När det gäller vissa böcker så är det ju faktiskt så att hela poängen kommer i slutet 🙂

    • poplitt 2012/04/22 den 05:54 #

      Ja, man vill ju verkligen inte missa en bra historia 🙂

  2. Boktjuven/ingerun 2012/04/22 den 11:36 #

    Det händer ganska ofta att jag lägger undan en bok och tar upp den igen, men det är också en del som jag avslutar efter en viss del. Jag vet ofta när jag slutar läsa vilket det blir för den boken.

    • poplitt 2012/04/22 den 05:54 #

      Ja, sånt vet jag också. 🙂 Vissa böcker finns det verkligen bättre tillfällen för.

  3. fiberglasodin 2012/04/22 den 12:14 #

    Jag håller också hoppet brinnande ganska länge om att en bok kan vända.

    • poplitt 2012/04/22 den 05:55 #

      För ibland gör de ju det 🙂 Jag läste precis klart En vampyrs bekännelse och kan därför säga: det vända aldrig ordentligt. Kanske hade jag för höga förhoppningar. Filmen är bra mycket bättre.

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

