Vad är jag och hur är jag en bra sådan?

16 Apr

Curtis Sittenfeld, varför tror jag alltid att det är en man?
En liten fundering sådär.  Googlade henne och tydligen heter hon Elizabeth Curtis Sittenfeld.

”Vad du än är, var en bra sådan”

Jag läste klart Presidentens hustru igår, en bok som väldigt svagt ska likna Laura Bush liv, George W. Bush fru. Jag är verkligen inte ett fan av republikanerna eller George W. Bush men jag gillade verkligen boken. Charlie Blackwell som ska förställa George charmade mig verkligen, fram tills tredje delen i boken. Fram tills dess var boken faktiskt riktigt bra, sen blev det för politiskt, för nära för att jag fortfarande skulle tycka att det bara var en bra historia. För en riktigt bra historia är det och jag gillar att identifiera mig med Alice Lindgren.

Presidentens hustru är indelad i fyra delar, där varje del symboliserar en plats Alice bor på. Vi får följa Alice Lindgren från barndom tills hon är 60 år och USA:s första dam, bosatt i Vita huset. Alice är väluppfostrad och när hon möter Charlie jobbar hon som skolbibliotekarie och är övertygad demokrat. Hon är först inte alls intresserad av Charlie, men utan att säga för mycket om handlingen så gifter de sig till slut, Alice gifter in sig i en välbärgad republikansk släkt men underliga traditioner och exklusiva sommarresidens.

Som sagt, jag charmas av Charlie, samtidigt som jag blir så oerhört frustrerad när jag tänker på vad Alice faktiskt gör. Hon väljer att inte stå upp för sina åsikter, att istället vara tyst. Hon väljer sina strider lite för väl. Samtidigt så imponeras jag av att hon vågar lämna honom, och faktiskt tillslut står på sig, för hon lyckas få honom att ändra sig lite. Men det blir för uppenbart att det är George W. Bush och magin kring Charlie försvinner åtminstone för min del. Boken är en riktig sidvändare och den ger på något plan ändå insikt i vilka val man ställs inför om man väljer att engagera sig politiskt på en högre nivå. Att bara för att man är gift med någon behöver man inte dela åsikter.

Jag är imponerad av Alice samtidigt som jag blir förargad och citatet: ”Vad du än är, var en bra sådan” förföljer mig. Jag kan inte riktigt greppa det trots att jag på något sätt gillar det. Jag känner mig väldigt ambivalent inställd till den här boken, och det är därför jag gillar den. För den ger inte ett entydigt budskap, man måste fundera, och jag kommer fundera, men jag är inte säker på att jag kommer att komma fram till något. En riktigt tänkvärd bok!

Har du läst den?

Ett svar to “Vad är jag och hur är jag en bra sådan?”

Trackbacks/Pingbacks

  1. April « Poplitt - 2012/05/01

    […] George Orwell Matchad av Ally Condie Maran av Lina Neidestam In the night kitchen av Maurice Sendak Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld En vampyrs bekännelse av Anne Rice Sverige 2017 av John Lapidus Just listen av […]

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

