Det kunde har varit bättre

9 Apr

”May the odds be ever in your favor” kunde det har varit, men det är det inte.

Ytterligare en dystopi som dykt upp bland YA/ungdomsböckerna. Matchad såg jag fram emot i mitt tematrioinlägg förra veckan. Så vad annat kunde jag göra, fyra dagars ledighet från jobbet, klart jag plockar med mig boken hem. Visst, jag plöjde den rätt fort men den vara ganska tjatig. Detta till trots gillar jag Cassia som är protagonisten i boken, hon gör ändå en resa, från att vara passiv och bara följa Samfundets direktiv till att faktiskt börja tänka själv.

Matchad handlar om Cassia som är sjutton år och precis ska få gå på sin matchningsbankett. För det är Samfundet som bestämmer vem man ska älska. Samfundet styr hela ditt liv, när du ska äta, vad du ska äta. När du har fri tid (ja, inte fritid utan fri tid). Vilka aktiviteter du kan ägna dig åt på din fria tid är också bestämt. Det är ett storebrorssamhälle som påminner om George Orwells 1984. Lika mycket påminner kärlekstriangeln mellan Cassia, Xander och Ky om både Twilight och Hungerspelen. Ja och alla andra ungdomsböcker med en härlig kärlekstriangel. Cassia matchas med Xander som hon redan känner, något som är väldigt ovanligt. Hon bestämmer sig för att titta på chipet som alla får med information om sin partner, men på chipet dyker ett annat ansikte plötsligt upp, Kys ansikte.

Därifrån tar historien lite fart,  men den blir väldigt långdragen eftersom att Cassia hela tiden måste älta allting. Det finns ytterligare två böcker om Cassia och jag hoppas att ältandet blir lite mindre, för hon utvecklas verkligen som karaktär, får ett djup ju mer självständig i sina tankar hon blir.  Det är nog faktiskt den enda anledning till att jag kan tänka mig att läsa de ytterligare två delarna i serien.
Det är intressant att jämföra Samfundets samhälle med Orwells 1984 samhälle, det märks att Ally Condie har lånat många tekniska prylar men också stora delar av samhället därifrån, vilket både är positivt och negativt.  Positivt för att hon gör storebrorssamhället tillgängligt för en målgrupp som kanske i första hand inte skulle välja att läsa 1984. Och negativt för att 1984 är en fantastisk bok som fortfarande är aktuell.

Ett svar to “Det kunde har varit bättre”

Trackbacks/Pingbacks

  1. April « Poplitt - 2012/05/01

    […] bok har jag lånat på jobbet, Matchad av Ally Condie, den var sådär men jag är ändå sugen på de andra två böckerna.  Två har jag […]

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

