När svinet inte längre är ett djur utan en människa

6 Apr

”Alla djur är lika. Men en del djur är mer lika än andra.”

George Orwells Djurfarmen är ett underhållande förlöjligande av diktaturstaten. Det är tydligt att Djurfarmen symboliserar Sovjet, även om just min utgåva endast benämner det som ”en välkänd diktaturstat i öster”. Kanske beror det på att utgåvan jag har är från 1964, de gulnade sidorna och namnteckningen som inte är min på första sidan ger den en viss charm.  Samtidigt som jag alltid kommer att undra varför denna Barbro (som det ser ut att stå) valt att göra sig av med denna bok. Djurfarmen är en pärla . Jag läste 1984 förra året, först då insåg jag Orwells storhet. Djurfarmen är i jämförelse med 1984 mycket lättläst, budskapet är tydligt och serveras läsaren genom en enkel meningsuppbyggnad. Det finns ingen utfyllnadstext i boken, allt är viktigt. Orwell har inte något blomstrande språk, han har ett ärligt och rakt språk, något jag uppskattar!

Djurfarmen handlar om gården Manor Farm som ägs av Mr. Jones. En kväll i fyllan och villan glömmer Mr. Jones att stänga luckan till hönshusets glugg. Samma dag hade det gått bud på gården att gamle Gamle majoren, den vita prisbelönta galten, vill samla alla djuren till ett möte, han hade haft en dröm som han behövde dela med sig av. Majoren inleder mötet med att han tror att han inte kommer att leva mycket länge till, han för sedan över samtalet på hur deras situation på gården är, helt och hållet hemsk. De utnyttjas och när de längre inte är dugliga för arbete slaktas de, en revolution måste komma! Majorens dröm handlar om framtiden när människorna inte längre styr djuren.  Majoren dör och vi förstår alla som är bekanta med Rysslands historia och Sovjetunionen vart historien är på väg. Svinen utser sig själva så smått till ledare, för de är klokast på gården.  Den gamla devisen ”kunskap är makt” gör sig obönhörligen hörd!

Som läsare får man veta allt, medan djuren å sin sida bara får ta del av Skrikhals manipulativa ord, han kan övertyga vem som helst om att det Napoleon gör är rätt, och att han gör det för djurens bästa.  Boken är ofta humoristisk och i och med att man som läsare får en inblick i allt Napoleon tar sig för men också får veta allt som Skrikhals berättar för djuren blir historien mycket tragisk. För det är tydligt att djurens blåögdhet är riktig, att människor utan kunskap är precis likadana är underförstått.  I Djurfarmens diktaturstat är utbildningen det absolut viktigaste, utan den är du förlorad, du har inget att sätta emot.  Boken är på intet sätt oaktuell, diktaturstaten och okunskapen är fortfarande aktuella problem, de starka utnyttjar fortfarande de svaga. Att tro att alla människor behandlas lika någonstans är att bedra sig själv något som djuren på gården inte inser förens det är för sent. När svinet inte längre är ett djur utan en människa, då är det nästan för sent att agera.

3 svar to “När svinet inte längre är ett djur utan en människa”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Fortsatt högt tempo « Poplitt - 2012/04/15

    […] Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld var den bok jag till sist valde att fortsätta med efter Djurfarmen. Det kommer ett inlägg om Presidentens hustru snart, jag måste bara samla mina tankar kring […]

  2. April « Poplitt - 2012/05/01

    […] Djurfarmen av George Orwell Matchad av Ally Condie Maran av Lina Neidestam In the night kitchen av Maurice Sendak Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld En vampyrs bekännelse av Anne Rice Sverige 2017 av John Lapidus Just listen av Sarah Dessen Share this:TwitterFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna post. […]

  3. De bästa jag läste 2012 – Del I | Poplitt - 2013/01/08

    […]  Djurfarmen av George Orwell […]

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

