Mars

1 Apr

Mars har varit en relativt bra läsmånad. Om man ser till både januari och februari så har det varit en fantastisk månad. Fem böcker har jag läst, ingenting om vi jämför med andra bokslukare och snabbläsare här i bokbloggosfären. Men jag jämför mig inte (så mycket i alla fall). Med mängden avhandlad så kanske fokuset i stället ska ligga på kvaliteten och uppskattningen från min sida.  Jag har inte läst något självvalt, allting räknas som kurslitteratur i den kurs som börjar på tisdag den 3:e april, å andra sidan har tre av böckerna varit överraskningar, på ett bra sätt.  Medan två har varit riktigt bottennapp vilket jag förvisso kände på mig att de var.

Den största överraskningen var The princess and the goblin, kanske för att jag inte hade några förväntningar alls. Å andra sidan gjorde The golden compass ett stort intryck också och har gjort mig sugen på både The subtle knife och  The amber spyglass som är fortsättningarna. En omläsning blev det också, Bilbo – En hobbits äventyr som jag läst för länge sen och som jag i omläsningen insåg att jag knappt kunde minnas ett dugg av. Nu har jag läst den igen och förhoppningsvis så kommer jag att komma ihåg boken den här gången.

Bottennappen var För hennes eget bästa och Tehanu. Jag är ingen deckarfantast och kommer aldrig att bli. Är det inte cosycrime så får det i princip vara. Tehanu är den avslutande delen i övervärldstrilogin, inte heller den imponerade, å andra sidan var jag inte förtjust i den första delen heller. Den tar förvisso upp viktiga ämnen på sitt sätt, men jag finner det svårt att ta till mig och stör mig mest på karaktärerna och sättet att berätta historien på. En seg historia trots att den till skillnad från annan fantasy är rätt kort och många år utspelar sig på få sidor. Det fanns inget som riktigt drog in mig i historien.

För hennes eget bästa av Elizabeth George
The golden compass av Philip Pullman
Bilbo – En hobbits äventyr av J.R.R. Tolkien
Tehanu av Ursula K. LeGuin
The princess and the goblin av George MacDonald

Ett svar to “Mars”

Trackbacks/Pingbacks

  1. April « Poplitt - 2012/05/01

    […] tyckte Mars var en hyfsat bra läsmånad, ja vad har då inte april varit.  Jag har hunnit med hela 8 […]

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

