Let’s reclaim the bokhylla

1 Apr

Det känns som att det är dags för ett litet köpstopp, under det första kvartalet har 77 nya böcker flyttat in hemma hos mig. Ja, det är en ansenlig summa, anledning; utrensning på jobbet x3 (massor av gratisböcker), trevliga släppfester, en del skönlitterär kurslitteratur och självklart bokrea.  Med min lästakt så kommer jag aldrig hinna läsa alla de här i år, med tanke på alla böcker jag faktiskt vill läsa och har stående i hyllan.

Så ett köpstopp är alltså på sin plats, egentligen borde jag väl inte heller ta hem massa recensions ex. från jobbet heller då, men det känns lite svårt att begränsa sig så mycket. Frågan är bara hur länge. Jag ser att Eli läser och skriver och Ord och inga visor har sina köpstopp rätt länge , ett helt år och de har varit i gång ett tag (sedan september 2011). Men är det möjligt? Är det eftertraktat?

Ni förstår ju säkert att jag är lite tveksam. Men jag tror faktiskt att köpstoppet får gälla tills att jag läst mina utmaningsböcker (utmaningarna hyllvärmare och julklappsböcker) som jag inte ens har börjat på ännu!
Så tills dess kommer inget annat än kurslitteratur och recensions ex innanför min dörr! Med mina 258 olästa böcker stående i hyllan säger jag nu alltså som bokbiten – Let’s reclaim the bokhylla. Utmaningsböckerna är bara del 1 i det här projektet!

Det ni ser på bilden är bara en utav alla mina bokhyllor,  böckerna i den här hyllan står i tredubbla rader för att få plats.

9 svar to “Let’s reclaim the bokhylla”

  1. fiberglasodin 2012/04/01 den 04:43 #

    Din bokhylla ser lite ut som min, jag kör också varianten med att lägga böcker på böcker för att få in allt.

    Har också en hel del oläst i min bokhylla, men som sagt, inte så många som 258 böcker 🙂 Än så länge så var nog februari min värsta månad då det gäller att samla på sig fler böcker, lyckades komma över 22 stycken. Dels för att jag avslutade min praktik ute på ett bokförlag då (som tur är gjorde de mest coffee table böcker så kan bläddra igenom dem och anse att jag har läst dem). Och bokrean var en stor bov i dramat också. Och självklart massa kurslitteratur.

    Min strategi som jag har lagt upp för att ta mig igenom allt oläst är för tillfället att helt enkelt läsa dem i tjockleksordning. Alltså tunnaste boken först,osv. Det går så där än så länge, blir allt för distraherad av nyinköp 🙂

    • poplitt 2012/04/01 den 06:21 #

      Det där med tjockleksordning var smart. Det ska jag prova på mina utmaningsböcker! Vilket förlag gjorde du praktik på?
      Själv jobbar jag på en stor nätbokhandel och vi får rätt mycket rec.ex som man inte kan motstå att låna hem! Mycket distraherande, men nyinköpen är nog värst. Men några såndana blir det ju inte för mig nu 😦 🙂

  2. bokdivisionen 2012/04/08 den 12:09 #

    *phew* Du kanske skulle ta tjänstledig ett år för att jobba med det verkligt väsentliga i livet? Hyllvärmarslakt! Lycka till i alla fall!

    • poplitt 2012/04/08 den 12:43 #

      Haha, det väsentliga i livet, jag gillar. 🙂 Men om jag tog tjänstledigt skulle jag ju missad alla nya böcker som kommer. Böcker är ju mitt jobb just nu. Får jag ett tristare jobb så kan jag överväga tjänstledighet! 😉

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tematrio – Påskläsning « Poplitt - 2012/04/02

    […] på att läsa dem och så fort min kvällskurs ger tid så ska jag nog läsa en, trots mitt projekt Reclaim the bokhylla. På bilden ser ni böckerna som finns på mitt skrivbord på […]

  2. En klar, fjorton kvar! « Poplitt - 2012/04/04

    […] har jag satt igång med min hyllvärmarutmaning och projekt Let’s reclaim the bokhylla. Första boken är utläst och jag satt igång det stora projektet i söndags. Att redan ha […]

  3. Fortsatt högt tempo « Poplitt - 2012/04/15

    […] Let’s reclaim the bokhylla drogs igång för exakt två veckor sedan den 1:a april. Nu har jag  läst ut den andra boken i min hyllvärmarutmaning,  Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld var den bok jag till sist valde att fortsätta med efter Djurfarmen. Det kommer ett inlägg om Presidentens hustru snart, jag måste bara samla mina tankar kring den.  Jag även bestämt mig för att ta mig an ytterligare en hyllvärmare som Lingolitt tyckte att jag skulle läsa snarast, nämligen En vampyrs bekännelse av Anne Rice. Jag gillar filmen väldigt mycket så jag hoppas att boken levererar också, men som vi alla vet så brukar ju boken vara bättre, även i det fallet filmen inte följer boken.  Tror att jag ska se filmen när jag läst klart  boken, för det var ju ett tag sen. […]

  4. Förhoppningar och regnbågar « Poplitt - 2012/04/22

    […] veckan i april är till ända och så även min tredje bok i Let’s reclaim the bokhylla utmaning hyllvärmare.  En vampyrs bekännelse levererade inte riktigt. Kanske hade jag för höga […]

  5. April « Poplitt - 2012/05/01

    […] min utmaning Let’s reclaim the bokhylla har jag hunnit läsa 3 böcker av totalt 15 st som är de två första utmaningarna, hyllvärmare […]

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

