Tematrio – Kvartalets bästa

26 Mar

bild lånad av Lyrans noblesserVilka är de tre bästa böckerna ni läst under 2012? Undrar Lyran i sin tematrio den här veckan. Jag har inte hunnit läsa så mycket i år ännu så jag tjatar på om samma böcker som jag nämnt tidigare, nämligen:

1. Strage text av Fredrik Strage. Som jag nämnde i bokbloggsjerkan är han en fantastisk journalist och krönikör som alltid skriver underhållande och kritiskt utan att på något sett göra sig rolig på någon annans bekostnad. Det känns genuint och ja, jag önskar att jag fick vara vän med honom, fast jag skulle vara så avundsjuk på hans talang.
I Strage text finner ni det bästa som Strage skrivit i olika tidskrifter. Med inriktning på allt ifrån hiphop till skräckfilmer, och så får vi veta varför han stod utan för Filmstaden Sergel och delad ut pengar till folk som sett Arn på bio.

2. Bloodlines av Richelle Mead. Är ett oerhört stort VA-fan, trodde inte att spinoffen skulle leva upp till mina förväntningar, men det gjorde den och jag ser nu verkligen fram emot del två och Sydney. I Bloodlines får vi alltså följa alkemisten Sydney som får i uppdrag att ta hand om Vasilisas syster, hennes enda kvarvarande familjemedlem. Det visar sig bli lättare sagt än gjort!

3. The golden compass av Philip Pullman. Såg filmen när den kom, tyckte den var sådär. Köpte boken eftersom att vi alla vet att boken oftast är bättre. Den stod i min hylla länge, säkert flera år. Men nu har jag äntligen läst den, och nu vill jag verkligen läsa de andra två delarna i serien för att få vet hur det går för Lyra!

4 svar to “Tematrio – Kvartalets bästa”

  1. Lotten 2012/03/26 den 10:24 #

    Pullmans har jag fått rekommenderad för barnen. Vilken ålder tror du den funkar för?

    • poplitt 2012/03/27 den 10:24 #

      Jag skulle nog säga att det funkar för 10-12 åringar eftersom att Lyra själv är 11 år. De kanske inte greppar allt i historien, men den är spännande och är faktiskt ganska enkel att hänga med i.

  2. Boktjuven/ingerun 2012/03/29 den 07:51 #

    Så trevligt med ett barnbokstips!

    • poplitt 2012/03/30 den 08:01 #

      Och mer blir det förhoppningsvis! 🙂

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

