Bokbloggsjerka 23-26 mars

23 Mar

Förra veckan handlade det om att pusha för en författare man gillar, den här gången tycker Annika att det dags att Berätta om årets hittills bästa läsupplevelse.

Jag har inte hunnit läsa så mycket i år (listan finns här), vad det beror på kan jag inte riktigt svara på. Februari blev en dålig månad för att Elizabeth George deckaren inte alls föll mig i smaken men jag kunde ju inte bara låta den vara halvläst eftersom den är kurslitteratur.  Å andra sidan läste jag nog årets än så länge bästa bok i februari också! Den jag pratar om är Strage text av Fredrik Strage.

Strage text är en bok där författarens bästa texter är samlade. Fredrik Strage skriver förtillfället i DN och brukar även medverka i TV4s nyhetsmorgon. Boken består alltså av hans bästa journalistiska texter, alltså allt ifrån långa reportage till kortare recensioner, textern sträcker sig från början av hans karriär tills då boken kom ut. Med i boken finns även nyskrivna kommentarer vilket tar varje text i boken till en helt ny nivå, att han ibland kritiserar sig själv är roligt och det känns inte alls lika pretentiöst som t.ex. Andres Lokkos samling i två volymer. Strage känns genuin, någon som man gärna skulle vilja ha som vän, att kunna formulera sig på ett humoristisk sätt och samtidigt kritisera samtiden är en egenskap som få besitter. Det borde vara ganska tydligt nu att jag är avundsjuk på honom. Mina musik och film kunskaper är begränsade, så även på det planet får jag lära mig många nya saker som jag nuförtiden kan glänsa med, nördig fakta är också något som Strage gärna bakar in i sina texter utan att det kännas insnöat.

Fredrik Strage har även skrivit boken Fans som jag varmt rekommenderar. Mikrofonkåt har jag inte läst ännu men jag tror att jag ska köpa den snart faktiskt.

6 svar to “Bokbloggsjerka 23-26 mars”

  1. Vargnatts bokhylla 2012/03/24 den 12:46 #

    Det här var både bok och författare jag aldrig hört talas om förut faktiskt, läser väldigt lite tidningar så får skylla på det kanske.

  2. Monika 2012/03/24 den 08:25 #

    Jaha, där ser man. Mikrofonkåt är en bok också 🙂 Intressant kultur han skriver om.

    • poplitt 2012/03/24 den 08:59 #

      Ja det är något annat än böcker, men jag finner det precis lika intressant. 🙂

  3. Lotten 2012/03/25 den 06:34 #

    Oj, har inte ens hört talas om författaren!

    • poplitt 2012/03/25 den 07:05 #

      Det verkar vara få som har gjort det. Trots att han varit journalist så länge, han har en återkommande krönika i DN varje fredag och är som sagt även med i tv4s morgonsoffa. 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tematrio – Kvartalets bästa « Poplitt - 2012/03/26

    […] Strage text av Fredrik Strage. Som jag nämnde i bokbloggsjerkan är han en fantastisk journalist och […]

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

