Tematrio – Oväntat bra!

20 Mar

Hänger på veckans tematrio hos Lyrans Noblesser, temat den här veckan är: Berätta om tre böcker som var överraskande bra!


1984 av George Orwell

En bok som jag länge drog mig för att läsa. Varför har jag faktiskt inget ordentligt svar på, den kändes bara så träig, vad kunde en bok om en framtidsdystopi på 80-talet erbjuda mig? Allt visade det sig. 1984 är inte en bok som passerat sitt bäst före datum, den är fortfarande allt för aktuell och är definitivt en dystopi man måste läsa. Samhällskritik i sin bästa form!

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist
Svenskan på gymnasiet kändes ibland allt för tråkig, speciellt de delar där man själv skulle fantisera ihop något. Så när läs- och analysprojekten äntligen fick ta plats blev jag överlycklig. Låt den rätte komma in hade jag aldrig ens hört talas om, men omslaget var ju lite annorlunda. Vilken överraskning sen, detta är en av mina favoritböcker och jag älskar Ajvide Lindqvists sätt att berätta en historia på.

The golden compass av Philip Pullman
En nyligen utläst bok, som jag faktiskt bara sett filmen på tidigare. Hade inte så jättestora förväntningar, trots att boken i de flesta fall är bättre än filmen. Vilken överraskning en bok helt i min smak, fantasy ihop med en del realism, med det menar jag ju namnen som Svalbard, London m.m. Sådant som på något plan går att relatera och känna igen sig i. Riktigt bra bok och jag är verkligen sugen på att läsa de andra två delarna i serien.

Ett svar to “Tematrio – Oväntat bra!”

  1. Lyrans Noblesser 2012/03/21 den 10:30 #

    Både Låt den rätte och 1984 överraskade mig också positivt.

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

