Bokbloggsjerka 16-19 mars

16 Mar

Det är första gången jag är med i jerkan, men jag hoppas att det ska finnas tid att vara med varje vecka från och med nu. Veckans fråga/uppgift från Annikas litteratur- och kulturblogg  är att pusha för en europeisk författare som du gillar. Jag började bläddra lite smått i läsdagböcker och titta lite i hyllan och till min förvåning insåg jag att jag faktiskt mest läser svenska och amerikanska författare, visst slinker det igenom något annat då och då, men de är få. Förvisso ryms det mycket brittiska författare i hyllan också men jag tänkte att jag ville tipsa om en annan författare som ligger mig varmt om hjärtat: Honoré de Balzac.

Honoré de Balzac har varit död ett tag, för att vara exakt, 162 år. Balzac var en av realismens förkämpar och som ni kanske förstått av namnet så är han fransman. Balzacs främsta verk är eposet La comédie humaine översatt ”Den mänskliga komedin”, titeln anspelar självklart på Dantes Den gudomliga komedin. Jag har bara läst Pappa Goriot som är det mest kända Honré de Balzacav hans verk, boken är en del i ”Den mänskliga komedin” som bygger på flera olika verk, det som länkar samman böckerna är karaktärerna. Balzacs karaktärer återkommer i flera olika romaner och han skapar på det sättet ett eget litet Paris där man för varje bok får lära sig lite mer om någon av karaktärerna, samtidigt som man lätt kan känna igen dem i de andra. Många av Goriots historier publicerades som följetonger i tidningar.

Jag är själv väldigt förtjust i Balzacs beskrivningar av utseenden och omgivningar. Jag vet att många kan tycka att sådant ibland kan bli som utfyllnads material i en bok men Balzacs beskrivningar i Pappa Goriot lyfter verkligen hela boken. Det känns som man är en hyresgäst på det sjaskiga pensionatet där Rastignac först träffar Pappa Goriot. Boken handlar inte så mycket om Goriot utan det är Eugène de Rastignac som är protagonisten i historien. Eugéne som är student bestämmer sig för att skjuta på studierna och istället försöka nästla sig in i Parissocieteten, där möter han den vackra Delphine, en av Goriots gifta döttrar.  Jag upplever att böckerna även kritiserar det Paris som är Honoré de Balzacs samtid men mycket av kritiken är tidlös och går alltså att förstå även nu.

Boken har även filmatiserats, jag har inte sett den och kan därför inte säga något om den.  Min vän Lingolitt har också läst boken (hon fick den av mig.) Här hittar ni hennes recension.

5 svar to “Bokbloggsjerka 16-19 mars”

  1. Boktjuven 2012/03/17 den 09:51 #

    Bra val!

  2. Sara Pepparkaka 2012/03/17 den 10:40 #

    Åh vad intressant. En klassiker att bekanta sig med, tydligen!

    • poplitt 2012/03/17 den 11:23 #

      Det tycker jag absolut! Den gör skäl för att vara klassiker! 🙂

  3. Monika 2012/03/17 den 01:55 #

    Jag vet att jag läste massor av sådana här klassiker för ett bra tag sedan, tyvärr innan jag började föra bok över dem. Jag minns inte om detta var en av dem. Få rnog kolla upp det.

    • poplitt 2012/03/18 den 08:30 #

      Ja det är verkligen svårt att komma ihåg vad man läst och inte läst om man inte skriver upp det. Jag har fört läsdagbok sen 2008, men allt innan dess är mest dimmigt. Man kommer ju ihåg sådant som har lämnat avtryck mest 🙂

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

