I min brevlåda

14 Mar

Shaun Tan, Art Spiegelman, Maurice SendakJag beställde lite kurslitteratur härom veckan. Det blev en ganska ansenlig hög trots att jag bara beställde ”skönlitteraturen”. Med tanke på att det bara är en 7,5 hp kurs så är det mycket att läsa. Men det ska bli kul att få komma tillbaka till universitetet och läsa kursen Litteratur och populärkultur. Självklart kan man ju inte beställa böcker utan att fynda något på rean, jag hittade bara en bok på rean som inte var kurslitteratur. Sen blev jag sugen på  Zelda också för att jag lånat hem Zelda 2 – kampen fortsätter från jobbet.

The princess and the goblin och Lilith: A romanceBöcker som ingår i kursen:
The princess and the goblin av George MacDonald
Lilith: A romance av George MacDonald
Hitler, Jesus och Farfar av Lene Ask (kurslitteratur och reabok!)
The Arrival av Shaun Tan
Maus: A Survivor’s Tale av Art Spiegelman
In the night kitchen av Maurice Sendak

Reabok:
Evolutionen och jag kommer inte överens : bekännelser av Fredrik Lindström

Evolutionen och jag, ZeldaHitler, Jesus och Farfar

7 svar to “I min brevlåda”

  1. crankoral 2012/03/15 den 12:12 #

    Åh det där verkar ju vara en jättetrevlig kurs. Det kliar i fingrarna att få anmäla mig men jag skriver ju C-uppsatts nu så det vettefåglarna om jag hinner med den…

    • poplitt 2012/03/15 den 06:21 #

      Ja, det är nog bäst att inte göra det. Hade också det som plan när jag skrev C-uppsats för ett hm.. ja det är ett par år sedan. Men såhär i efterhand inser jag att det var bra att vänta. För det är mycket läsning och väldigt kort tid. Vet inte riktigt hur jag ens ska få det att gå ihop med mitt jobb just nu. Men jag ser fram emot den i alla fall. Vad skriver du din c-uppsats om?

      • crankoral 2012/03/15 den 06:03 #

        Okejdå… Jag väntar väl men det hade varit roligt nu 🙂
        Jag skriver i ämnet barnlitteratur med fokus på Sam J Lundwall, Peter Pan, dystopier och utopier typ.. Vad skrev du om?

      • poplitt 2012/03/16 den 08:12 #

        Jag skrev om könsroller och genus i moderna ungdomsböcker. Jag valde att fokusera på vampyrböcker då för att det var väldigt stort när jag skrev min c-uppsats. Min b-uppsats skrev jag om Låt den rätte komma in. 🙂 även där med fokus på könsroller och framställning av sexualitet m.m. Din uppsats låter spännande, den skulle jag vilja läsa 🙂 Vem har du som handledare?

      • crankoral 2012/03/16 den 01:36 #

        Schysst! Jag skrev min a-uppsatts om vampyrer, men med fokus på att reda ut vilken vampyr som var den ”riktigaste” utifrån Dracula kriterierna, Twiligtvampyrerna förlorade mot VA-vapyrerna 😉
        Jag har Janina Orlov. Vem hade du?

      • poplitt 2012/03/16 den 04:27 #

        Hade också Janina, hon är riktigt trevlig. Har träffat henne i många sammanhang efter min utbildning. Visste du att hon är gift med Ulf Stark? Han är också väldigt trevlig.
        Ja VA-vampyrerna är lite mer kick-ass så att säga 😉
        Vilka dystopier fokuserar du på i ditt skrivande nu? Hungerspelen antar jag är given?

      • crankoral 2012/03/16 den 04:50 #

        WOOOOOOOT?! Är hon?! Tänkte precis säga att det vill jag också vara men sen kom jag på mig själv.. Åh vilket toppenpar!
        Näe, eller jo alltså så här, tanken är att jag skall genom Lundwalls faktaböcker försöka göra en modell för vad en dystopi och vad en utopi är, sedan skall jag försöka applicera de modellerna på Peter Pan och Wendy. Om plats finnes skall jag även jämföra Peter Pan med varsin utopi och dystopibok och då är ju Hungerspelen den självklara kandidaten. Om det inte får plats tänkte jag smuggla in den på något vis ändå 🙂

Kommentera

Boktycke

En blogg av en aspirerande författare

Vänd blad

Böcker i allmänhet, ungdomsböcker i synnerhet

Il sogno d'Italia

Att WWOOF:a - drömmen om Italien!

Den döda zonen

Författarblogg och bokblogg av Martin Falkman - författare till Tunneln i slutet av ljuset och Mördarens väg.

Bokdivisionen

- böcker, läsning och min bokläsning

Adlibris

– En blogg för bokälskare –

Books ABC

Att läsa är att leva - en bokblogg med böcker från A till Ö

Bokbiten

Jag och mina böcker

born a champion

Från flubb till former! min resa från 133 kg till 79 kg.

Bibliotekskort

Två vänner, ett intresse - att se Sverige genom dess bibliotek

Petra Hyberg

All beautyful, creative things

Lingolitt

Lingvistik + litteratur = sant

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

